Followers

nuffnang

Wednesday, April 9, 2008

:: DoDai ::



Dinner semalam kami makan DODAi.. (bukan Dodoi @ Dodi Al Fayed lak) tapi Roti Dodai ala2 roti Nan tp gebu dan manis rasa dia.. tebal2 lak tu..sorang 2 bijik pun dah kenyang. tp klu bt besar, sebijik pun dah ok.. tp sebab tu 1st time bt sendiri (selalunya kakak yg buat) jadi MA (Mama Anis) hanya bt kecik2 je..
Ni resipi Pakistan+Malaysia..



cicah dengan kuah sardin yang kita kasi hancur ikan dia..atau pun sambal bilis.. tp kami biasa cicah ngn kuah sardin je.

resipi untuk mama combi:

1 kg gandum
7-10 s/b gula
1/2 pakej yis mauripan
1 3/4 gelas air -(gelas size sederhana yea)
3 s/b margerin
1 biji telur
sedikit garam - dicampur air
minyak sapi - utk disapu pada roti & kuali


cara2:
masukkan campuran gula, yis, margerin, telur ke dalam besen/bekas -gaul.
masukkan sedikit demi sedikit gandum dan air serta garam yang dicampur air..uli sehingga lembut dan sebati. buat doh yang besar dan biarkan seketika sehingga kembang..(dlm 1/2 -1 jam) boleh ditutup dengan tuala lembab. bila kembang, bentukkan doh tadi menjadi doh yang lebih kecil lebih kurang saiz genggaman kita..kemudian sapu marjerin / minyak sapi di atasnya.. (dulang pun hendaklah disapu minyak sapi agar tak melekat)



biarkan seketika sehingga doh tadi nampak kembang sedikit..(1/2 jam)
ambil doh td, letak atas piring/pinggan leper..tekan-tekan dgn tapak tangan supaya dia menjadi leper sedikit.
panaskan kuali, sapukan sedikit minyak sapi @ minyak masak. letak doh td ke atas kuali dan balik2 kan. Pastikan api tidak terlalu besar.. selamat mencuba..

p/s: nanti bila MA bt lagi, MA akan snap pic cara2 dia yea...sori MA mmg fail klu bab2 nak taip cara2 ni..kehkeh..