Followers

nuffnang

Tuesday, August 26, 2008

Ketam oh Ketam



BAHAN-BAHAN:
2 ekor ketam
6 sudu besar sos cili
2 sudu besar sos tiram
3 sudu besar sos Thai
Garam dan gula

BAHAN-BAHAN KISAR:
4 ulas bawang merah
2 ulas bawang putih
3 cm halia
2 batang serai
6 tangkai cili merah
6 tangkai cili kering

KAEDAH:
1. Goreng ketam yang digaul dengan kunyit dna ketepikan.
2. Panaskan kuali dan masukkan bahan kisar dan tumis sehingga naik bau.
3. Masukkan semua sos, kemudian bubuh garam dan gula secukup rasa dan tumis lagi.
4. Setelah bahan tumis pecah minyak, masukkan ketam dan kacau hingga sekata.




Dah lama nak makan ketam ni. Gara-gara Hubby Intan asyik beli ketam la nih..sampai MA pun terliur sama.. Apa la Jamal nih..hahahaha (sori ekk Intan..)
smlm sbb teringin sangat..MA p beli kat pasar. Saiz xde la besar sgt, dlm RM12.00 sekilo. Lps beli br perasan gerai hujung ada jual yg besar, tp harga dia..mak aii..RM20.00 sekilo... xpe la.. lain kali lak yea
Balik bt Goreng sos bercili. resipi Ma cari dari internet.. Puas la jgk mkn semalam.
Pastu Che Su plak buat ikan masak cuka.. peberet dia tu... hehe..sodap.. buat berbuka.....

p/s: utk abah, don't worry..MA ada simpan tu...kang nangis lak klu x simpan..hehehe

1 comment:

Syahmiana Hasmuni said...

Salam perkenalan...heheheh..try resepi kte ker?..tengkiu2..kte pun amik kat majalah nona tahun 2004 ker 2005..x ingat dh..tp mmg fav anak2 kter...tu pun lama dh x update fp masak2..x dan..tp fp kte yg satu lagi selalu gak la update. Selamat berpuasa!