Followers

nuffnang

Sunday, September 14, 2008

ikan percik

terlebih kuah percik sampai xnampak rupe ikannye..kekekeke


Resipi ni kawan MA , Gina yang mintak.
MA xpasti orang lain bt mcmana tp klu MA , mcm ni je.. sedap jgk..ok Gina..leh try ekk nanti....pastu kasi komen..

bahan:
5-6 ekor ikan selar yg telah di taruk garam+kunyit siap2.. (ayam pun boleh jgkkk..)

5-6 ulas bawang merah **
2 ulas bawang putih **
sedikit halia **
sebijik buah keras **
3/4 tangkai lada kering **
** bahan ini di blend dengan sedikit santan

2-3 cawan santan pekat
2-3 keping asam keping
2 btg serai di titik/ ketuk2
garam + gula secukup rasa..

cara2:
blend bahan ** tadi. lepas tu masak santan pekat dgn api sedarhana. sentiasa kacau. masukkan bahan blend tadi. kemudian masukkan asam keping, serai, garam dan gula. masak jgn sampai pecah minyak..lebih kurang 10-15minit.

ikan selar tu plak bakar mcm biasa, bila masak sapu kuah percik tu atas ikan tadi..
tu je cara MA..hehe..


sambal petai udang, sup ayam dan yg ni xtau nama dia..(che sue bt) hehehe

2 comments:

katak_78 said...

MA>>baju tu katak_ayu nak pakai looo..kita nampak je kecik ..tpi pinggul ku besau...huhuhu...nanti kalo sesuai kita nak oder,,,email kat..katak_ayu@yahoo.com...thanks MA!!

my little family said...

katak_ayu: akak dah emailkan photo tu..hehe